Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
The European Union is the world's most advanced international organization, presiding over a level of legal and economic integration unmatched in global politics. To explain this achievement, many observers point to its formal rules that entail strong obligations and delegate substantial power to supranational actors such as the European Commission. This legalistic view, Mareike Kleine contends, is misleading. More often than not, governments and bureaucrats informally depart from the formal rules and thereby contradict their very purpose. Behind the EU's front of formal rules lies a thick network of informal governance practices.If not the EU's rules, what accounts for the high level of economic integration among its members? How does the EU really work? In answering these questions, Kleine proposes a new way of thinking about international organizations. Informal governance affords governments the flexibility to resolve conflicts that adherence to EU rules may generate at the domestic level. By dispersing the costs that integration may impose on individual groups, it allows governments to keep domestic interests aligned in favor of European integration. The combination of formal rules and informal governance therefore sustains a level of cooperation that neither regime alone permits, and it reduces the EU's democratic deficit by including those interests into deliberations that are most immediately affected by its decisions. In illustrating informal norms and testing how they work, Kleine provides the first systematic analysis, based on new material from national and European archives and other primary data, of the parallel development of the formal rules and informal norms that have governed the EU from the 1958 Treaty of Rome until today.
Political sociology --- European Union --- Decision making --- #SBIB:327.7H220 --- #SBIB:35H100 --- Deciding --- Decision (Psychology) --- Decision analysis --- Decision processes --- Making decisions --- Management --- Management decisions --- Choice (Psychology) --- Problem solving --- Decision making. --- Europese Unie: instellingen en besluitvorming --- Bestuurlijke organisatie: algemene werken --- European Union countries --- Politics and government. --- E.U.
Choose an application
Een overheid die minder kost en beter werkt, maar ook transparant is en een oplossing biedt voor de grote problemen in de samenleving. Meer en meer wordt belang gehecht aan de bestuurlijke en beleidslegitimiteit van de overheid. Onder invloed van deze veranderende context is de overheid geëvolueerd naar een moderne organisatie waarin enerzijds begrippen zoals efficiëntie, effectiviteit, innovatie en prestaties centraal staan, maar anderzijds ook aandacht besteed wordt aan waarden zoals responsiviteit, integriteit en verantwoording. Dit boek wil de lezer (studenten, ambtenaren en anderen) dan ook inzicht verschaffen in de hedendaagse dynamiek van het openbaar bestuur. Kritische reflectie over de organisatie en werking van de overheid staat daarbij centraal. Dit handboek biedt met andere woorden een toegankelijke inleiding tot de vele facetten van het openbaar bestuur. Het introduceert de basisbegrippen en theorieën in de bestuurskunde op een eenvoudige en boeiende manier en laat de lezer kennis maken met de recente ontwikkelingen in het vakgebied. Dit alles wordt geïllustreerd met herkenbare voorbeelden uit de federale, Vlaamse en lokale besturen. Het boek omvat een beschrijving van het bestuurskundig systeem, belicht de centrale vraagstukken en raakt daarbij ook aan enkele nieuwe trends in het openbaar bestuur, zoals verzelfstandiging, de invloed van burgers op de beleidsvoering en de nieuwe invulling van het begrip goed bestuur. Kortom, het boek is een must voor al wie meer wil weten over het openbaar bestuur.
#SBIB:35H001 --- #SBIB:35H100 --- 404 Bestuurskunde --- droit public --- administratief recht --- 35 --- Bestuurswetenschappen: algemene werken, referentiewerken, documentatie --- Bestuurlijke organisatie: algemene werken --- publiek recht --- droit administratif --- Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen) --- 35 Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen) --- Belgium --- Politics and government --- 1945 --- -Public administration --- 35 Public administration. Government. Military affairs --- Public administration. Government. Military affairs --- Overheden : Administratieve overheden --- Pouvoirs publics : Autorités administratives
Choose an application
Quelles valeurs et vertus pour l'administration publique après l'expérience de la crise ? Les auteurs reviennent sur les causes de la crise et les erreurs du modèle de gouvernance (difficultés de prévision, points faibles des institutions, politiques, pratiques et valeurs) et prônent une réappropriation de l'espace administratif et une réaffirmation des valeurs de la gouvernance démocratique.
Crise boursière (2008) --- Crise de 2008 --- Crise des subprimes (2007) --- Crise financière (2008) --- Crise financière et économique (2007-2009) --- Crise financière mondiale (2008-2009) --- Crise économique (2007-2009) --- Crise économique (2008) --- Crises financières --- Financial crises --- Financiële crisissen --- Financiële wereldcrisis (2008-2009) --- Global Economic Crisis (2008-2009) --- Global Financial Crisis (2008-2009) --- Krach boursier (2008) --- Subprime Mortgage Crisis (2008-2009) --- Subprimes [Crise des ] (2007) --- Administrative agencies --- Global Financial Crisis, 2008-2009 --- Administration publique --- Crise financière mondiale, 2008-2009 --- #SBIB:35H100 --- #SBIB:35H006 --- Gestion publique Overheidsbeheer --- Efficacité Efficiëntie --- Bestuurlijke organisatie: algemene werken --- Bestuurswetenschappen: theorieën --- Crise financière mondiale, 2008-2009 --- EPUB-ALPHA-M EPUB-LIV-FT LIVDROIT STRADA-B --- E-books --- Gouvernance
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|